SS7 EVO 1

Hem Crossbilder Crossfilmer se7en Övrigt Länkar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denna sida kommer handla om förbättringar av 7an allt från motor till utseende.

kommer även lägga upp lite filmer o foto under projektets gång.

Vad är planen ?

Smidd motor med större turbo och diffad bakaxel.

Estetiska måste förbättras med ny lack och högre finich.

Motor Smidd CA18det

Turbo  GT2871r

ECU  Maxxecu

Bränsle E85

Målet

342 hp est i motor resultat 359 hp 422nm

Färgbyte möjligen filmning av vissa delar

Riktiga skålade säten samt 4p bälten

Tidsplan

Mappat o klart April-Maj 2012

Kostnad

Troligen ca 50kkr

Här är en film från mappningen

Film Hämtar mossan me 7an

Film Värmer lite däck kan va lite seg

Lite bilder före ombyggnad samt under rivning.

     

Rensar upp i motorrummet Provar in nya motorn dock är detta bara testmotor Nya växellådan till vänster, gamle till höger, ombyggnad av kardantunnel krävs
     
Nya motorn preppad o klar  
     

Triggerhjul för kommunikation med ECU, lite trixigt att centrera o.s.v men nu inlämnat för finjustering och balancering. Även kardanen är inlämnad för ombyggnad hos Motorenova i HBG.

GT2871r inköpt

Glömde liten detalj när jag montera ihop motor o låda, bara o dela igen..
     

Motorpaketet i bilen och grenrörsbygget i full gång, dock ombyggt ett par gånger p.g.a oljeretur samt platsbrist. Turbon och intercooler på plats, nu ska jag bara kasta i några km slangar o rör. Börjar bli fullt nu, visionen om ett rent o snyggt motorum börjar faliera.
     

 

    Oljekylare på plats.
     

Allt verkar så lätt bulton när man skriver det ihop med bilderna här men i verkligheten ligger det väldigt mk jobb bakom att organisera för att få hem delar i tid, och att få delarna att passa in samt inte att förglömma det ska både fungera på plats men även gå att ta isär igen,

Ex: växellådan får inte plats, total ombyggnad av kardantunnel krävs, Grenröret byggs men då funkar inte oljereturen, ombyggnad  för att då märka att där inte finns plats för kompressorrören o.s.v.

Ny klädsel i sittbrunnen påbörjad.   Var hos Natanael på Maxxtuning i Vrigstad idag och hämta 120m kabelhärva till ECU´n. känner att kopplings schema kan behövas.

Lite förberedande arbete inför mappning

Provtrycker systemet med 1,5 bar

Sprutar på diskmedel när systemet är

 trycksatt och då bubblar det om där

finns läckor

Största problemet var precis som jag

befara triggergivaren som skickar

signal till databoxen om villket läge

motorn är i

Efter div tester bär det iväg till

 Maxxtuning i Vrigstad för mappning.

Svängde in om Tranan´s crossbana

på väg dit.

Väl framme är det bara för Natanael

att börja mappa.

En av kurvorna till vänster där vi mätte

 upp est 351 hp och 398nm

Var uppe lite högre än så men nöjde oss

med detta.

Kattis första provåk till höger.

 

Väl hemma efter att blivit stoppade

av de blåe pga att dom tyckte min

last såg konstig ut,

Eftersom triggern dummade sig valde

jag att lyfta av bilen från släpen

med hjälp av liften.

Väl hemma efter mappning återstår

 facelift.

Ny lack samt lite ombyggnad, bla

framrutan och huven.

Nya tändspolar krävdes för det nya

sprutet.

Till höger syns spår från värmen

i samband med mappningen.

Efter slipning återstår maskering.

 

Slipgrund till vänster och nya lacken

till höger.

Lackar´n i full gång med att lacka.

Vi fick tyvärr sillikon i klarlacken på

vissa delar så dessa fick lackas om.