SS7 (Sulan)

Hem Crossbilder Crossfilmer se7en Övrigt Länkar

Foto från Power no Bullshit 2014

Film 1

Film 2

Film 3

 

@ last är 7an reggad o klar godkänd att köra på allmänna vägar.

myndighets  process:

1.Första Sfro bes när chassiet står på egna hjul kollar svetsar mm.

2. Andra Sfro bes bilen "klar" liknande reggbes.  

3.Transportstyrelsen skriver ut ursprungsintyg på byggdelarna. skicka in kvitto betala o få intyg tillbaka.

4.Reggbes på svensk bilprovning med vägning osv, uppvisande av intyg från Sfro.

5. Nu är bilen godkänd för allmän väg.

 

Filmer:

Mappning av Sulan

Sista turen 2011

 

Historien bakom Sulan starta med en diskution med en nära anhörig om att lägga allt "vebomeck" åt sidan och genomföra ett riktigt bilbygge istället.

Så från Weberförgasare till bilbygge fick det bli, köpte ritningar samt matriel  och börja bygga.

   
   

Ja då var bygget  igång, mk

sågande

och mätande samt många

tvingrar sen e de bara att köra på.

     

4 links upphängd bakaxel

     

Men efter en vecka börjar

chassiet ta form, de blir många rundor till skroten och handla

delar.

Efter en vecka måttar jag i motorn.

     

Alla hjul på plats motor o växellåda

i samt bakaxel på, återstår

 kardanbygge, kortad styrväxel som senare blivit utbytt mot färdigt

köbemög.

     

Nya länkarmar på sfro´s begäran

     

Z-tec från 95a Escort med turbo och spridare från volvo och bosch samt

programerbart sprut från Omex

Jag har senare bytat ut spridare

mm och har idag 211 hp,

     

Här har jag börjat göra karossen,

bocka aluminium osv,

Även Kattis får hjälpa till o svetsa

     
Spacers från Manton Racing

     
 

     
Vad har då hänt det senaste halvåret?

jo Ny styrväxel, ny turbo från (s40),

Kylare från 440, IC från Audi

(ny beställd),Elen är idag i stort sett

färdig, bilen är grovspacklad och plastdelarna är hos lackarn,

Köpte 4beg org v70 fälgar som jag

krängt nya därk på

(195-40 samt 205-40/16)

Scoop i noskonen för IC´n skull.

 

     
 

     
 

     
Som jag skrev tidigare så är skärnar

mm hos lackarn så jag fick snabbt

bocka till ett par tillfälliga skärmar

i plåt eftersom det stänker lite

försiktigt från däcken vid

provkörningarna. Jag har även

börjat försöka gnida aluminiumet

men det blir nog pulverlack istället

då aluytan är såå känslig.

     
I detta stadiet kan jag se tillbaka

och konstatera att den som sa att

man bygger sin bil 2ggr hade fel,

tror jag har byggt min minst 5ggr,

jag har köpt många delar som jag

sedan inte använt dels pga nyköp

och dels pga att man ändrar sig

många ggr under ett bygge.

Dock kan jag nu sammanställa

en lista på använda delar som

jag troligen kommer att behålla

åtminstonde till nästa ombyggnad.

 

     
Grenröret är ju inte så snyggt men

de är nu slipat målat och lindat.

Kylarsystemet byggt dock med återkommande problem med läckor

därtill även läckor på oljan till turbon.

Nu åtgärdat...hoppas jag...

Instrumentpanelen är byggd med

oljetemp, oljetryck,vattentemp,laddtryck,

varvräknare  samt hastighetsmätare och därutöver har jag nu även köpt bredbandslambda som ska kopplas in i helgen. Soppemätare har jag i mittkonsollen.

 

     
Tanken är svetsad o tät.

Förövrigt är bromsarna klara komplett nya bromsar fram. Avgasröret byggt,

Hembyggt plenum med bosch gröna spridare spjällhus från Scorpio 2,9.

 ECU köpt och inkopplad och bilen långt om länge uppstartad och provkörd,

 

     
Kattis håller på att klä om första sätet
     

Idag har jag monterat 3p bälten hämtade från CRX monteringen gav sig själv, kanske inte den snyggaste lösningen på övre fästet men tror de blir bra när det är lackat.

Förövrigt har skärmarna kommit tillbaka från lack. 

 

     

Motor Ford Zetec 1,8 från Escort 95 Turbokonverterad

Turbo hämtad på Volvo S40 2,0T

Koppling Från Roadster.se

Sinterlamell från Dahlhems

Växellåda Ford Sierra typ9

Kardan Specialgjord Ford/Volvo

Bakaxel Volvo 1031 från 245 88a

Spindlar fram Volvo 140

Bussningar specialgjorda från Profilplast i Mörarp

Bromsar fram vetilerade skivor från Volvo 245 88a

Bromsar bak skivor från Volvo 245 88a   

Huvudbromscylinder från Volvo 745 90a

Fjäderben från Roadster.se

Nedre spindelleder fram Volvo 240

Övre spindeleder fram Volvo 340

Styrleder Ford Sierra

Styrväxel Westfield från Roadster.se

Kylare Volvo 440

Tank hemgjord

Rattstång Suzuki Swift Gti

Pedalställ Suzuki Swift Gti

Framlampor Roadster.se

Bälten Honda CRX

Hastighetsmätare Ford Taunus

Mätare övriga Biltema

Bredbandslambda från Vems.se

Fälgar Volvo V70 original 16tum

Däck 195-40/16 samt 205-40/16 Dakonline.se

Noskon skärmar från Västra Karaby

ECU Omex 600 från Roadster.se

Dump o pysventil från KL-Racing

Scoop o div Lister mm från Micro

 

7an hos målaren

     

På väg till mappning hos Maxxtuning i Vrigstad
     

Besiktningslampor Släpet är ett vanligt 1tons 3*1,6m så där e goa mått, 10mm åt sidorna o lite överhäng bak.

Aningen lågt kultryck därav att jag dumpa reservhjulet.

     
Ekipaget lastat o klart
     

 
Sysselsättning efter mappning, lyfta topp kolla efter kompavvikelser, byta generator samt div el.

Konstaterat ett mitt problem kvarstår med att tappa spridarna vid 4500varv om generatorn är inkopplad.

Har beställt och fått nya spridare. Efter monteringen av spridare och ommappning så funkar allt förutom att nu kopplingen börjar slira.

Härnäst ska Sulan besiktigas färdigt, lackas om samt putsas till. lite vinter projekt.

En komplett "makeover" med färgbyte bla, bara väntar på ombesiktningen av sfro,

 Pga att dom ska provköra bilen så vill jag inte påbörja nerplockningen innan dom varit här.

Men det lär ju bli en årsm 2010 med all säkerhet. och mk körning 2010.

Har börjat måtta in en sufflett alt en hardtopp, samt ventilation från motorummet genom huv o sidor.

date :100326

Just nu bråkar jag med ett plöddrande fenomen vid gaspådrag, hittar inget fel så de skruvar sig i huve på en, men jag misstänker att det har med omex´et o göra, samtidigt som besiktningen väntar på mig,

Har vägt bilen o tja inte imponerande lätt ännu men de får jag ev åtgärda senare, den väger idag 725kg.

2010-05-07

Ännu en mappning avklarad o problemet lokaliserat, för svaga tändspolar, tillfälligt åtgärdat med mindre avstånd på elektroderna på tändstiften förövrigt lär det bli till att byta styrsystem samtidigt som nya tändspolar inhandlas.

Men nu går den iaf som f-n o SFRO bes e klar, men här blev det bakslag igen av sfro,s granskningsman, tydligen är inta han o besiktningsgubbarna överens om hur mk effekt man får ha i ett amatörbyggt fordon samt vilket material som krävs i konstruktionen, återkommer ang detta.

Iaf har jag nu 20100918 väntat i över ett år på att sfro,s bes ska bli klar, jag har betalt transportstyrelsen deras avgift för ursprungskontroll för 6månader sen, samt skickat papper till dom  som krävs för en ursprungskontroll.

 

Reggbesiktning beställd, blir i Helsingborg så täckt släp o snökedjor på 7an så e de bara att hoppas på en problemfri besiktning mitt i värsta vintern, hoppas dom har varma mössor på SV bilprovning.

20110111 Idag fick jag det slutgiltiga beskedet att bilen är laglig för körning på allmän väg sånär som påställning o reggskyltar som kommer i dagarna.

Nu återstår finisch så jag kan köra på lite träffar i sommar.

Utöver detta smids nya planer på nästa projekt.....